BIBLIOGRAFIA catalogo della mostra (Amsterdam,Stedelijk Museum, 1978), Amsterdam 1978; A. Ottevanger, MarleneDumas, in “Metropolis M”, 2, 5, luglio 1981, pp. 39-50; P. de Jonge, , catalogo della mostra (Eindhoven, Stedelijk Van Abbemuseum,1985), Eindhoven 1985; M. van Nieuwenhuyzen, , in “Flash Art”, 136, ottobre 1987, pp. 118-119; P.Groot, , in “Artforum”, 27, 7, marzo1989, pp. 149-150; , catalogo della mostra (Monaco, Staatsgalerie Moderner Kunst, Bayerische Staatsgemäldesammlungen, 1990), Monaco, 1990; , catalogo della mostra (Eindhoven, Stedelijk van Abbemuseum, 15 marzo-3 maggio 1992), Eindhoven 1992; M. Warner, , in “Parkett”, 38, dicembre 1993, pp. 76-87; B. Schwabsky, , in “Artforum”, 33, 2, ottobre 1994, pp. 103-104; E. van Alphen, , catalogo della mostra (Stoccarda, Oktagon;Salisburgo, Kunstverein, 1995), Stoccarda-Salisburgo 1995, pp. 67-75; N. Benezra, , catalogo della mostra (Washington, Hirshhorn Museum and Sculpture Garden, 20 giugno-15 settembre 1996), Washington-New York 1996, pp. 30-39; , catalogo della mostra (Londra, Tate Gallery, 1996), Londra 1996; R. Evenhuis, J. Verhey, , video, Olanda 1997; A. Botha, , catalogo della mostra(Kassel, Kasseler Kunstverein, 9 settembre-25 ottobre 1998), Kassel-Colonia1998; G. Jantjes, , in , Londra 1998, pp. 48-63; C. Flohic, , in “Eighty magazine.Ninety - Art des années 90/Art in the 90s”, 32, 1999, pp. 10-40; D. van denBoogerd, , in : MD, catalogo dellamostra (Anversa, MUKHA; Londra, Camden Arts Centre; Høvikodden,Henie Onstad Kunstsenter, 1999), Anversa-Londra 1999, pp. 28-53; , catalogo della mostra (Lucerna, Neues Kunstmuseum Luzern, 20 giugno-24 settembre 2000), Lucerna 2000; , catalogo della mostra (Amsterdam, Theater Institut Nederland; Gand, Stedelijk Museum voorActuele Kunst; Parigi, Institut Néerlandais, aprile 2000-novembre 2001), Amsterdam 2000; , catalogo della mostra (Parigi, Centre Georges Pompidou, Galerie d’Art Graphique, 11 ottobre-31 dicembre 2001), Parigi 2001; J. Morgan, , catalogo della mostra (Boston, Institute of Contemporary Art, 17aprile-1° luglio 2001), Ostfildern 2001, pp. 11-23; S. Vendrame, , in “Tema Celeste”, 88, novembre-dicembre 2001, pp. 46-51; , catalogo della mostra (Venezia, Fondazione Bevilacqua La Masa, Palazzetto Tito, 12 giugno-25 settembre2003), Milano-Londra 2003; , catalogo della mostra (Ravensburg, Städtische Galerie Ravensburg, 28 settembre-14 dicembre 2003), Ostfildern 2003; M. Winzen, , in , catalogo della mostra (Baden-Baden, Staatliche Kunsthalle,15 marzo-11 maggio 2003; Deurle, MDD-Museum Dhondt-Dhaenens,12 ottobre-21 dicembre 2003), Ostfildern 2003, pp. 60-71; R. Enright, , in “Border Crossings”,91, agosto 2004, pp. 23-34; M. Gioni, , in “Art Press”, 317, novembre 2005, pp. 32-38; I. Bonacossa, , Milano-Parigi 2006; , in S. McQueen, , Marugame 2006, pp. 16-21; , catalogo della mostra (Città del Capo, Iziko South African National Gallery, 7 novembre 2007-13 gennaio 2008; Johannesburg, Standard Bank Gallery, 5 febbraio -29 marzo 2008), Amsterdam-Johannesburg 2007; M. Hlavajova, R. Braidotti, , Amsterdam 2007, pp. 105-117; , catalogo della mostra (New York, MoMA-Museum of Modern Art, 14 dicembre 2008-16 febbraio 2009), Los Angeles-New York 2008; M. Dumas, , trasmissione audio della conferenza tenuta al MoMA-Museum of Modern Art di New York, 14 dicembre 2008; P. Schjeldahl, , in “The New Yorker”, 22-29 dicembre 2008, pp. 112-113; R. Smith, , in “The New York Times”, 12 dicembre 2008, pp. C33, C36 (online); A. Pohlen, , in “Kunstforum International”, 195, 2009, pp. 342-345; Ead., , in “Kunstforum International”, 199, ottobre-dicembre 2009, pp. 232-247; D. van den Boogerd, B. Bloom, M. Casadio, I. Bonacossa, , Londra 2009 (edizione riveduta e ampliata di , Londra 1999). , catalogo della mostra (New York, David Zwirner Gallery, 10 marzo-24 aprile 2010), Amsterdam-Santa Fe 2010; J. Saltz, , in “New York Magazine”, 19 aprile 2010, pp. 94-95; T , catalogo della mostra (Monaco, Haus der Kunst, 29 ottobre 2010-6 febbraio 2011), Monaco 2010; S. Grevel, , in “Visual Art and Feminist Theology”, 19, 2011; U. Loock, , in “Cura”, 9, settembre 2011, pp. 72-85; , catalogo della mostra (Milano, Fondazione Stelline, 13 marzo-17 giugno 2012), Milano 2012; M. Herbert, , in “ArtReview”, 61, settembre 2012, pp. 88-93; C. Mac Giolla Léith, , in “Frieze”, 167, novembre-dicembre 2014, pp. 125-131; , catalogo della mostra (Amsterdam, Stedelijk Museum, 6 settembre 2014-3 gennaio 2015), testi di Th. Vischer, L. Coelewij, D. van den Boogerd, et al., Londra 2014; A. Büttner, J. Higgie, , in “Tate etc.”, 2015, pp. 46-61; M. Lübbke-Tidow, , in “Kunstbulletin”, 7-8, luglio-agosto 2015, pp. 46-55; J. Andriesse, U. Bischoff, B. Boogaard, M. Dumas, , Colonia 2017; M. Hlavajova. , Utrecht- Cambridge 2017, pp. 461-466, 712; T. A. Lelik, , in “Journal of the Lucas Graduate Conference”, 5, 2017, pp. 63-85; G. Pollock, , in “Journal of Visual Art Practice”, 16, 3, 2017, pp. 265-296; M. Dumas, T. O. Bak Nielsen, , Oslo 2018; D. van den Boogerd, , Amsterdam 2018, pp. 206-217; H. U. Obrist, V. Abloh, , in “032c”, 35, inverno 2018-2019, pp. 114-123; T. A. Lelik, , in “Widok”, 2019, pp. 1-20; , catalogo della mostra (Anversa, Zeno X Gallery, 27 maggio-25 luglio e 2 settembre-10 ottobre 2020), Anversa- Londra 2020; T. Garb, , in “Art History”, 43, 3, 2020, pp. 588-611; C. Kennedy, F. Lion-Cachet, Th. Miya, , Johannesburg 2020; M. Robecchi, F. Bonazzoli, , Monaco 2020, pp. 118-121; J. Costantino, , Roma 2021, pp. 89-112; , catalogo della mostra (Venezia, Palazzo Grassi, 27 marzo 2022-8 gennaio 2023), Venezia 2022. Atelier 15: 10 Young Artists: Ansuya Blom, Dineke Blom, Mari Boeyen, Rinusvan den Bosch, René Daniëls, Marlene Dumas, David Groot, WimIzaks, Andrew Lord, Geertjan van Oostende, The Faces of Marlene Dumas, in Vijftien kunstenaars, Stedelijk Van Abbemuseum Marlene Dumas: Paul Andriesse, Amsterdam Marlene Dumas: Galerie Paul Andriesse Marlene Dumas: The Origin of the Species Marlene Dumas: Miss Interpreted Marlene Dumas: In the Charnel House of Love/Im Beinhaus der Liebe Marlene Dumas: Jack Tilton Gallery Facing Defacement. Models and Marlene Dumas, Intervention in Western Art, in Marlene Dumas: Models Marlene Dumas: On Beauty, in Distemper: Dissonant Themesin the Art of the 1990’s Marlene Dumas Miss Interpreted (Marlene Dumas) Hard or Soft: a Conversation with Marlene Dumas and Andries Botha, in Damenwahl: Marlene Dumas und Andries Botha Marlene Dumas (Accepting Painting for What It Is) A Fruitful Incoherence: Dialogues with Artists on Internationalism Marlene Dumas My Pleasure, Your Delight Marlene Dumas Mixing Memory and Desire Strippinggirls: Anton Corbijn, Marlene Dumas Marlene Dumas: Nom de Personne/Name no Names Open to Interpretation, in Marlene Dumas: One Hundred Models and Endless Rejects Interview with Marlene Dumas Marlene Dumas: Suspect Marlene Dumas: Wet Dreams - Watercolors Sensitive Surfaces, Clear Thinking. The Work of Marlene Dumas (In Search of) the Perfect Lover The Fearless Body: An Interview with Marlene Dumas Marlene Dumas: ton visage demain/Your Face Tomorrow Marlene Dumas: Supercontemporanea/Hypercontemporain The Finger and the Eye: A Conversation between Steve McQueen and Marlene Dumas Caresses Marlene Dumas: Intimate Relations Ik is een allochtoon: A Conversation with Marlene Dumas, in Citizens and Subjects: The Netherlands, for Example Marlene Dumas: Measuring Your Own Grave Using Photography as a Source in Painting Unpretty Pictures The Body Politic: Gorgeous and Grotesque Marlene Dumas: Magnetic Fields Marlene Dumas: Schillernde Models und müde Müde Musen oder wie die Malerei den Blick in Verlegenheit bringt Marlene Dumas Marlene Dumas Marlene Dumas: Against the Wall Let’s Reconsider. I Found Something to Like about Marlene Dumas ronies: Marlene Dumas and the Old Masters Marlene Dumas Touching Brush A Sense of Touching: Marlene Dumas Marlene Dumas: Sorte Marlene Dumas A Wall to Object to Marlene Dumas: The Image as Burden Marlene Dumas: The Image as Burden - To Show or Not to Show Marlene Dumas - Love Stories with Politics Ein Altarbild für die Annenkirche in Dresden/An Altarpiece for the Annenkirche in Dresden “Power and Truth (after the Internet): Marlene Dumas, Young Men (Man Kind)”. Former West: The Contemporary after 1989 To Model or not to Model Transgressive Portraits of Mary Magdalene by Marlene Dumas The Missing Wit(h)ness: Monroe, Fascinance and the Unguarded Intimacy of Being Dead Omega’s Eyes. Marlene Dumas on Edvard Munch, Guest Star René Daniëls “My Pleasure, Your Delight: Marlene Dumas and the Pornographic Imagination”. Great Temptations. The Seduction of Painting Things Fall Together and You Could Maybe Call It Grace Portraying the Icon: Unmasking the Image of the Cultural Model in the Work of Marlene Dumas Marlene Dumas - Zeno X Gallery: 25 years of collaboration Painting/Politics/Photography: Marlene Dumas, Mme Lumumba and the Image of the African Woman Art & Justice: A Constitutional Court Art Collection Series - Marlene Dumas. The Benefit of the Doubt “Lives on the Fringes. The Neighbour”. Portraits Unmasked. The Stories behind the Faces “Marlene Dumas e la pelle”. La Mano Bruciata Open-End - Marlene Dumas