BIBLIOGRAFIA

J.K. Huysmans, L’exposition des Indépendants en 1880, in “L’Art Moderne”, Parigi 1883; A. Segard, Mary Cassatt: Un peintre des enfants et des mères, Parigi 1913; L. Havemeyer, The Cassatt Exhibition, in “Bulletin of Pennsylvania Museum”, 22, 113, maggio 1927, pp. 373-377; A.D. Breeskin, Mary Cassatt: A. Catalogue Raisonné of the Oils, Pastels, Watercolors, and Drawings, Washington 1970; Mary Cassatt at Home, catalogo della mostra (Boston, Museum of Fine Arts, 5 agosto - 24 settembre 1978), a cura di B.S. Shapiro, Boston 1978; A.D. Breeskin, Mary Cassatt: A. Catalogue Raisonné of the Graphic Work, Washington 1979; N. Mowll Mathews, Mary Cassatt, New York 1987; G. Pollock, Vision and Difference: Femininity, Feminism, and Histories of Art, New York 1988; Mary Cassatt: The
Color Prints, catalogo della mostra (Washington, National Gallery of Art; Boston, Museum of Fine Arts; Williamstown, Williams College Museum of Art, 1989), a cura di N. Mowll Mathews, B.S. Shapiro, New York 1989; M. Delafond, M-C. Sainsaulieu, Les femmes impressionnistes: Mary Cassatt, Eva Gonzalès, Berthe Morisot, Parigi 1993; L. Havemeyer, Sixteen to Sixty: Memoirs of a Collector, New York 1993; La Collection Havemeyer. Quand l’Amérique découvrait l’impressionnisme..., catalogo della mostra (Parigi, Musée d’Orsay, 20 ottobre 1997 - 18 gennaio 1998), a cura di S. Patin, G. Tinterow, Parigi 1997; Mary Cassatt: Modern Woman, catalogo della mostra (Chicago, Art Institute of Chicago, 10 ottobre 1998 - 10 gennaio 1999), a cura di J.A. Barter, Chicago 1998; G. Pollock, Mary Cassatt Painter of Modern Women, Londra 1998 e 2022; A. Callen, The Art of Impressionism: Painting Technique and the Making of Modernity, New Haven 2000; N. Broude, Mary Cassatt: Modern Woman or the Cult of true Womanhood?, in “Woman’s Art Journal”, 21, 2, 2000-2001, pp. 36-43; K. Swinth, Painting Professionals: Women Artists and the Development of Modern American Art, 1870-1930, Chapel Hill 2001; D. Noël, Les femmes peintres dans la seconde moitié du XIX siècle, in “Clio. Histoire, femmes et sociétés”, 19, 1° aprile 2004; Women Impressionists, catalogo della mostra (Francoforte, Schirn Kunsthalle; San Francisco, Fine Arts Museum of San Francisco, 2008), a cura di I. Pfeiffer, M. Hollen, Berlino 2008; Degas/Cassatt, catalogo della mostra (Washington, National Gallery of Art, 11 maggio - 5 ottobre 2014), a cura di K. Jones, Washington 2014; S. Patry, Paul Durand-Ruel. Le Pari de l’Impressionnisme, catalogo della mostra (Parigi, Musée du Luxembourg, 9 ottobre 2014 - 8 febbraio 2015), Parigi 2014; Mary Cassatt, une impressionniste américaine à Paris, catalogo della mostra (Parigi, Musée Jacquemart-André, 9 marzo - 23 luglio 2018), a cura di P. Curie, N. Mowll Mathews, F. Durand-Ruel, Bruxelles 2018; M. Corgnati, Impressioniste: Berthe Morisot, Eva Gonzalès, Marie Bracquemond, Mary Cassatt, Busto Arsizio 2018; K. Offen, Debating the Woman Question in the French Third Republic, 1870-1920, Cambridge 2018; J.D. Baetens, D. Lyna, Art Crossing Borders. The Internalisation of the Art Market in the Age of Nation States, 1750-1914, Leida 2019; Making the Met 1870-2020, catalogo della mostra (New York, Metropolitan Museum of Art, 29 agosto 2020 - 3 gennaio 2021), a cura di A. Bayer, L.D. Corey, New York 2020; Mary Cassatt at Work, catalogo della mostra (Filadelfia, Philadelphia Museum of Art, 18 maggio - 8 settembre 2024), a cura di J.A. Thompson, L. Garber, Filadelfia 2024.

Lydia lavora all’uncinetto nel giardino di Marly (1880); New York, Metropolitan Museum of Art.
Lydia lavora all’uncinetto nel giardino di Marly (1880); New York, Metropolitan Museum of Art.